Remix

Jag valde att remixa Aniaraspel av Anna_Hborg https://scratch.mit.edu/projects/54828904/

Spelet i sig var redan intressant och kul att spela och innehöll flera olika script och funktioner.

Det jag gjorde var att jag gjorde en bakgrund i slutet av spelet där Aniara landar på jorden för att få en tydlighet i berättelsen. Jag lade även till att om det blir game over åker skeppet iväg mot hörnet, för att fånga kommentaren att skeppet slungas ut i rymden varje gång skeppet träffar en främmande planet. Här är resultatet:

https://scratch.mit.edu/projects/55243474/

Det var intressant att vara inne i någon annans arbete och se hur scripten var upplagda. I det här spelet var det intressant för mig att se hur styrningen på skeppet var upplagt med sina ”if..”block, då jag själv inte använt någon sådan funktion i min produktion. Det var även intressant att se vilka sprites som fanns med, och att inte glömma bort att gå in och ändra scripten på varje sprites, det glömde jag vid vissa tillfällen och då fortsatte planeter dyka upp på min slutbild som jag lade till.

Samtidigt kändes det lite konstigt att vara inne i någon annans arbete och ”rota runt” när man själv vet vilken tid och engagemang det tog att göra den första. Men väldigt lärorikt!

Lämna en kommentar